Trouble with Bangla Script viewing ?!

Bangla Font problem? click here to get unicode font support. http://www.omicronlab.com/avro-keyboard.html

aamra animation

Friday, 23 August 2013


কুসংস্কারের বিরুদ্ধে রুখে দাঁড়াতে বিক্ষোভ সমাবেশে আপনার সহযোগ সমাজের ভবিষ্যৎকে সুদৃঢ় করবে।

Anti Superstition Campaign & Protest against Narendra Davolkar's Assasination in Kolkata Schedule




Dear Friends,
 
Now we all are informed that prominent anti-superstition worker, Narendra Dabholkar (Pune, Maharastra) was assassinated on 20 August 2013. On protest of this brutal murder we from different Little Magazines, Rationalist Groups and other o
rganisations are going to start 'Agitation' for coming days. After the initial telephoning, e-mailing, social-sight activities we determined some schedules, like this-
 
Preparatory Meeting- 24 August'13, Saturday, 4 p.m; College Square, Kolkata

Agitation Programme-24 August'13, Saturday, 5 p.m; In front of Star Theater, Hatibagan, Kolkata.

Agitation and Exhibiting Dabholkar's work- 26 August'13, Monday, 4 p.m; College Square. Kolkata

Meeting for next Programme- 28 August'13, Wednessday, 4 p.m; 18 Surya Sen Street (South of College Sq. Swimming pool,
Kolkata 3rd Floor), Kolkata

Like our last programmes on Shahabag Movement, Anti-violence Agitation on Kamduni, Gede and Polba Witch-hunt, your presence and suggestions are highly required. 
 
Thanks and Regards

For
AAMRA EK SACHETAN PRAYAS

Sunday, 18 August 2013

‘ডাইনি’-র খোঁজে আমরা...


ডাইনি-র খোঁজে
                         -শুভ প্রতিম

সজনী হাঁসদাকে প্রথম দেখি তার দিদির সাথে, আমাদের নিতে এসেছিলেন ব্যান্ডেল থেকে পোলবা যাবার তেমাথার মোড়ে। তার নিকষ কালো চোখের তারা যেন বলতে চাইছিল অনেক কিছু, তখনই। ব্যান্ডেল রেল কলোনির একটি কোয়ার্টারে তাঁদের আপাত নিবাস, অনিশ্চিত, আতঙ্কিত জীবন যাপন কবে কখন তারা আবার বাড়ি ফিরবে জানা নেই। জানা নেই আদৌ ফেরা যাবে কিনা। যদিও তার আভাষ আমরা পেয়েছিলাম পোলবা থানায়, যখন ও সি অসিত দাস জানান তদন্ত কতদূর বা কেন কেউ এখনও গ্রেপ্তার হল না সেসব বলা যাবে না।

আমরা এক সচেতন প্রয়াস-এর পক্ষ থেকে গত ১২ জুলাই ২০১৩ আমরা হুগলী জেলার পোলবা থানার একটি গ্রামে কথিত ডাইনির খোঁজে যাত্রা শুরু করি। কয়েক পর্যায়ে চলে সেই তথ্যায়ণ, জানগুরু-ডাইনি- গ্রামের মানুষ, কথা হয় অনেকের সাথে। দ্বিতীয় পর্যায়ে আমাদের যাওয়া গত ১৮ জুলাই। যারা এই প্রয়াসে যুক্ত হন তারা হলেন- সাধন বিশ্বাস, অনুপম দাস অধিকারি, ফারুক উল ইসলাম, অলক দত্ত, উদায়াদিত্য ভট্টাচার্য, শুভপ্রতিম রায়চৌধুরী। এখানে আমাদের প্রথম পর্বের বর্ণনা রাখা হল। 

 সজনী থাকেন পোলবা থানার একটি গ্রামে, গ্রামের নাম রহীমপুর, গ্রাম পঞ্চায়েত মহানাদ। রহীমপুরে তার বাবার বাড়ি। তার বয়ানে যা জানা গেল- ২০ জুন রাত্রি ১১ টা, খাওয়া দাওয়া করে সকলে শুয়ে পড়েছি তখন। বাবা (গোপাল মুরমু) একটু লেটে শুতে যায় টিভি দেখে। সেদিনও তাই, টিভি বন্ধ করে যখন বাথরুমে যাবেন দেখেন বাইরে কয়েকজন ঘোরাফেরা করছে।  বাবা জানতে চান এত রাত্রে এখানে কি করছ? তারা বলে পুকুরে মাছ দেখছি। রাত্রি সাড়ে এগারোটা নাগাদ একদল লোক দরজা ধাক্কা দেয়, বলে এখানে পুজো-আচ্চা হচ্ছে। অথচ আমরা তখন শুয়ে পড়েছি। ওরা সবাই এসেছিল দক্ষিণ পাড়া থেকে। দরজা ভেঙ্গে যারা ঢোকে তারা কেউ সাঁওতাল নয়। সবাই বাঙ্গালি, জাতিতে জেলে, বাগদি, বাঙাল। যদিও সাঁওতালদের সমর্থন না থাকলে এ ঘটনা হয় না। ওরা প্রায় ৩০-৩৫ জন হবে, চিৎকার করে বলতে থাকে, একটা বাচ্চা ছেলেকে ডাইনীবিদ্যায় আসুস্থ করে রেখেছিস, ওখানে চল। আমার বাবা বাধা দিতে গেলে, তাকে সজোরে আঘাত করে, বাবার মাথা ফেটে যায়। ভয়ে আমার বৌদি তার ১০ মাসের বাচ্চাকে নিয়ে খাটের তলায় ঢুকে পড়ে, ওরা ওইটুকু বাচ্চাকেও রেহাই দেয়নি। (পোলবা থানার অদূরে যে আত্মীয়ের বাড়িতে গোপাল মুরমু পরিবার নিয়ে বর্তমানে থাকেন, সেখানে আহত শিশুটিকে আমরা দেখি, দেখি রক্তাক্ত গোপাল মুরমুর ছবি)
 
  গোপাল বাবু কাজ করেন কলকাতা কর্পোরেশনে, গ্রুপ ফোর স্টাফ। আমরা তার সাথে কথা বলি কলকাতায়। তিনি বলেন, বছর কুড়ি আগের কথা, গ্রামে তখন রামদাস মুরমু ছিল মোড়ল, আমার বুড়ি মাকে ওরা ডাইনি বলল। জরিমানা ধার্য হল দশ হাজার টাকা। আমরা তখন খুব গরীব, জরিমানা দেবার ক্ষমতা কোথায়। এই অপবাদের কয়েকদিন পরে আমার মা সারা গ্রামের এই ডাইনি বুড়ি শুনতে শুনতে মনকষ্টে মারা যান। জরিমানা দিতে না পারায় আমাদের গ্রামের বাইরে বের করা হল, তখন থেকে আমরা মোড়লের শাসনের বাইরে। বছর আটেক আগে আমাদের পাড়ার কয়েকজন (নিখিল সরেন, বৈদ্যনাথ মুরমু, নির্মল সরেন) হটাৎ আমাদের কিছু না জানিয়ে আমাদের বাড়ির অদূরে ক্লাব তৈরি করতে শুরু করে। আমার জমির কিছু অংশ তাতে ঢোকানো হয়। ক্লাব-এর নাম রহীমপুর গাঁতে গাওতা। বাধা দিই আমি, দরখাস্ত করি তখনকার প্রধানের কাছে, শেষে তাঁর হস্তক্ষেপে ক্লাব তৈরি বন্ধ থাকে। সাঁওতাল সমাজের কাছে আমরা এমনিতেই সমাজচ্যুত, এ ঘটনার পরে আমরা আরও একঘরে হয়ে যাই। ইতি মধ্যে আমি চাকরি পাওয়াতে সচ্ছলতা আসে সংসারে। কিছু ধান জমি কিনি। বিভিন্ন সময়ে আদিবাসি সমাজের কুপ্রথার বিরুদ্ধেও বলতে থাকি, এই প্রথা আমার মাকে কেড়ে নিয়েছে। ওদের রাগ বাড়তে থাকে। রাজকবি মুরমু বিত্তবান লোক, তার নজরে আমার সম্পত্তি। শাসক দলের ঘনিষ্ঠ হওয়াতে অসীম ক্ষমতাধর। সমাজের বর্তমান মোড়ল লক্ষণ মুরমুরও বিষ নজরে আমার পরিবার। 

ঘটনার দিন রাত্রে গোপাল মুর্মুর বড় ছেলে গোবিন্দ বাড়িতে ছিলেন না, কর্মসূত্রে চেন্নাই-এ ছিলেন। স্ত্রীর ফোনে সব জানতে পেরে তিনিই প্রথম চেন্নাই থেকে পোলবা থানায় ফোন করেন। পোলবার সিঙ্গি পাড়ায় আত্মীয়, গুরুচরণ হেম্ব্রমের বাড়িতে আশ্রয় নিয়েছেন তাঁরা। ঘটনার পর থেকে গোবিন্দ ফিরে এসেছেন, আছেন পরিবারের সাথে। তিনি বলেন, আমি ফোন করা স্বত্বেও পুলিশ সঙ্গে সঙ্গে রওনা দেয়নি, তারা পৌঁছয় যখন, ততক্ষণে ওরা সজনীকে উঠিয়ে নিয়ে গেছে। সজনীর স্বামী কোনক্রমে পালিয়ে গিয়ে খবর দেয় পুলিশকে। ঘটনার পরদিন (২১ জুন ২০১৩) একটি সাধারণ ডায়রি করা হয়, যাতে ঘটনাকে লঘু করে দেখানোর চেষ্টা থাকে। ইতিমধ্যে কয়েকটি বড় মিডিয়াতে আমাদের ঘটনাটি খবর হয়।৫ জুলাই ২০১৩ তারিখে রাত্রি ১১টায় পোলবা থানার বড় বাবু, আসিত দাস ডাক দেন, বলেন এফ আই আর নেওয়া হবে। জায়গা কম বলে অভিযোগ সংক্ষিপ্ত করতে বলেন। ওত রাত্রে স্বাভাবিকভাবেই আমার বাবা খুব চাপে ছিলেন, বড়বাবুর কথামত যে এফ আই আর করা হয় তাতে আমাদের দাবি স্পষ্ট হয়না। 

সজনীকে প্রায় অর্ধনগ্ন করে রাজকুমার বৈদ্যর বাড়িতে নিয়ে যাওয়া হয়। পুলিশ যখন তাকে উদ্ধার করে তখন তার পরনে ছিল ছেঁড়া কাপড়। সে রাত্রির কথা বলতে এখনও শিউরে ওঠেন সজনী। বলেন, আমার তুতো দিদি হাঁসি হাঁসদা আমাদের বাড়িতে ছিল, তাকেও চুলের মুঠি ধরে মাটিতে আছাড় মারে, ইট দিয়ে ডান পায়ের পাতায় সপাটে মারে। আমার বৌদি পূর্ণিমা মুরমুকে তার কোলে থাকা ১০ দিনের বাচ্চা সহ খাটের তলা থেকে হিড় হিড় করে টেনে আনে, বাচ্চাটাকেও রেহাই দেইনি ওরা। সজনী বলেন, সবাইকে ঠিক চিনতে পারিনি, তবে যে কজনকে চিনেছি তারা হল, কার্ত্তিক রায়, শিবনাথ পাত্র, স্বপন বিশ্বাস, মিঠুন বিশ্বাস, রাজকুমার বৈদ্য, দুলাল সারকার, রুইদাস সরকার, অনিল রায়, অনন্ত মালিক ইত্যাদি। ওরা আমাকে মারতে মারতে নিয়ে যায়। আমি বলি, আমার কি দোষ বল, ওরা কোন কথা শোনেনা। ৭-৮ বছরের বাচ্চা রাজীব বৈদ্য, তাকে দেখিনি কখনও, ওরা বলল, ওকে তুই অসুস্থ করে রেখেছিস, ভাল কর। আমি বলি, ডাক্তার দেখাও, শুনে ওরা আবার লাঠি তোলে। আমার বাবা বলে, আমার মেয়েকে মেরো না। আমি বলি, আমাদের জ্বালিয়ে মেরে ফেলো, আমাদের কিছু করার নেই। আমাদের সামনে এক রোজা (ওঝা) বসেছিল, নাম সম্ভবত মুঙ্গুল, শুনেছি খন্যানের ইটাচুনা কলেজের কাছে থাকে। সে বলে, বাচ্চাটা নাকি আমার নাম বলেছে। আমি বলি, তাই যদি হয়, তবে বলুক আমার বাড়ি কোথায়, কিরকম দেখতে আমার বাড়ি। কিছু বলেনা বাচ্চাটা। দেরিতে হলেও পুলিশ না পৌঁছলে যে কি হত জানিনা। মেরেই ফেলত আমাদের।

১২ জুলাই প্রথমে আমরা পোলবা থানায় যাই ঘটনার বিষয়ে জানতে, ও সি আসিত দাস তখন থানায় নেই, উপস্থিত অফিসার বড়বাবু ছাড়া কিছু বলা যাবেনা, একথা জানান। আমরা তাঁর কাছ থেকে ফোন নাম্বার নিয়ে বড়বাবুর সাথে ফোনে কথা বলি। তিনি বলেন, তদন্ত চলছে, এখনই কিছু বলা যাবে না। জানতে চাওয়া হয়, এখনও কাউকে গ্রেফতার করা হল না কেন? উনি বলেন, এ বিষয়েও কিছু বলা যাবে না। গোপাল মুর্মুর পরিবার এখন কোথায় তা জানতে চাইলে বলেন আমি জানিনা।

পরে আমরা গোপাল বাবু ও তাঁর ছেলে গোবিন্দর কাছে জানতে পারি, তাঁরা বড়বাবুকে বারংবার অনুরোধ করেছেন বাড়িতে ফেলে আসা ধান, চাল, খাদ্যদ্রব্য ফিরিয়ে আনার ব্যবস্থা করতে। আলমারি, ৫০ বস্তা ধান, নগদ টাকা লুঠ হয়েছে তাঁদের, ফিরে পেয়েছেন শুধু ১ বস্তা ধান। বড়বাবু উল্টে বলছেন, কাউকে গ্রামে ফিরিয়ে নিয়ে যাওয়া কি আমাদের দায়িত্ব? এও বলেন, কেন আপনারা পুজো-আচ্চা করেন? মানে কিনা আমরা পুজো করেই বাচ্চাটাকে মেরে ফেলছিলাম। আমাদের বাড়িতে রাধা- কৃষ্ণ, শিব পুজো হয়, বলুন তা কি অপরাধ? উত্তর দিতে পারিনি আমরা। গ্রামে তাঁদের জমি, বাড়ির ওপর নজর আছে প্রতিবেশী সাঁওতাল বাঙালি সকলের। তাঁরা চলে আসার পর তাঁর বাড়িতে লেখা হয়েছে, গোপালের পরিবারকে আর কোনদিন গ্রামে ফিরতে দেওয়া হবে না। তার জমিতে চাষ করতে না দেবার ফতোয়া। পাড়ায় পাড়ায় গণ সাক্ষর নেবার পর্ব চলছে। সংখ্যায় কম হলেও কয়েক জন সই করতে চায়নি। তাদেরও গ্রাম থেকে তাড়ানোর হুমকি দেওয়া চলছে।




প্রশ্ন করেছিলাম গ্রামে কি ফিরতে চান আপনারা? অবরুদ্ধ কান্না আটকে উত্তর দেন সজনী, না, ওখানে ফিরলে বাঁচব না আমরা। ২০ বছর পরেও আমার ঠাকুমার ঘটনা ফিরে এসেছে আবার, এবার আমি। এর পর অন্য কেউ। আমার দিদির ছোট্ট মেয়েটা আমার বাবার কাছেই থাকত, ওখান থেকেই ইশকুলে যেত সে। হটাৎ রোগে ভুগে মারা যায় সে। গ্রামের কেউ আমাদের পাশে দাঁড়ায় না, শেষকৃত্য করতে আসেনা কেউ। ওই টুকু বাচ্চাকেও ওরা মায়া করেনি। আমরা আর ওখানে ফিরব না। দিনের পর দিন আমরা বাড়ি, জমি থেকে উৎখাত হয়ে রয়েছি অন্যের বাড়িতে। আপনারাই বলুন কোথায় যাব আমরা? 

এর উত্তর আমাদেরও জানা নেই।

Monday, 12 August 2013

CRITICISM by PRO RELIGIOUS ORGANISATIONS AGAINST DOCUMENT "SHAHBAG SHAHBAG"

 

Friends, after we showed our 1st response regarding document 'Shahbag Shahbag' to our critics, they mailed their views (religious) with some email instances from other renowned secular personalities like columnist Mr. Giasuddin. We are bound to make you know the status of this criticism. We think this will help us to understand how pro-religious organizations making wall against Secular movements in Bengal.


After we published our 1st post "Our Response" on 2nd August, a mail comes from CAAMB dated 6 August against our mail saying- 

"You talk about courage!!!!!!!!! Criticising Mullahs of Bangladesh and Hindutta in West Bengal sitting in Kolkata is the safest assignment on the earth. You have minimum guts challenge the Mullahs here, take example from great work being done by Giyasuddin." (picture given below)




In response to CAAMB's 6th August mail we got one more mail from well-known secular columnist Mr. Giasuddin. saying -


"Well done. Go ahead. No doubt, you are walking on the right track. We have to fight  Muslim communal forces, Hindu communal forces and other all communal forces . All are enemies to the mankind and civilization. But we should remember always that Muslim communal forces amongst the all communal forces are most dangerous. There are so many military organizations of the Muslim fundamentalist forces through out the world and they are working together to damage the peace and communal harmony to achieve their goal. Their goal is to bring the world under Islam and Shariat law. So, we have to give more emphasize against the Muslim communal forces than others. But that does not mean that we can ignore the danger of Hindu and other religious forces. I know very well that you are fully aware of it.
Thank you."  (picture given bellow)




We thought caamb will understand the message from Giasuddin so that they will stop hitting us. but we were wrong. They forwarded Giasuddin's mail by quoting "See Giasuddin's Response" (picture given bellow)





Situation like this no doubt makes people laugh. They thought Secular people like Giasuddin wrote "Well done, Go ahead" to them (to a pro-religious NGO like CAAMB). We wrote Giasuddin about this Fun-tastic incident. Mr. Giasuddin took it seriously and mailed us immediately clarifying his version on 7 August saying-


"Well done by publishing the book 'শাহবাগ শাহবাগ' . It is a valuable book no doubt to fight the religious communal forces. Go ahead. No doubt, you are walking on the right track. We have to fight  Muslim communal forces, Hindu communal forces and other all communal forces . All are enemies to the mankind and civilization. But we should remember always that Muslim communal forces amongst the all communal forces are most dangerous. There are so many military organizations of the Muslim fundamentalist forces through out the world and they are working together to damage the peace and communal harmony to achieve their goal. Their goal is to bring the world under Islam and Shariat law. So, we have to give more emphasize against the Muslim communal forces than others. But that does not mean that we can ignore the danger of Hindu and other religious forces. I know very well that you are fully aware of it.
Thank you."  . (picture given bellow)




Now friends we have a question to you- do you have any doubt what Mr. Giasuddin said about the book? We forwarded Giasuddin's mail to CAAMB so that they can understand and one more mail we wrote on 8 August addressing-


"Homework first, react next
Understandably truth is sometime difficult to digest, particularly when vegetarian stomach failed to digest non-veg foods. The arrogance for being a self-claimed Messiah for the Hindus of Bangladesh illustrate a number of prompt respond, ignoring the scholastic lesson- 'homework first and then go to school'. Initially when the debate started we thought it'll be a comparative and cognitive study for us and this organisation will have a minimum decency, transparency to react against any organisation. And as the polemic exhausted itself we also think, the pro-Islamist and pro-Hindutwa forces will bring to a halt against any type of hatred campaign against Shahabag Sanhati, Paschimbongo and Aamra Ek Sachetan Prayas. No, we fail to assume them, fail to gauge their swiftness to throw mud and malign.

They refer Giasuddin, misuse his quote (as a support for their organisational work) and also advice us to follow him to show a maximum guts to challenge fundamentalist. From the beginning we got privilege to work with him, in the field of activism, publishing and other relevant works. His first two books (Muslim Samaj banam Fotoa Santrasand Hizab: Nari Dasotwer Pratik) and newly publishable book 'Karbala: Myth o Mithya'  (Please follow our Face Book account) is inseparable from us. Their organisation, Dharmamukta Manabbadi Manch and its magazine,'Muktomon Muktokontho' is probably impossible to think without us. Our next programme, a seminar on 'Religion: The main obstacle for Humanity'(you all are welcome), dated 24th August'13 is going to organise by Dharmamukto Manabbadi Mancha, Aamra..., and others. We are swollen with pride to be their comrade and also proud to be close with Giasuddin, the great reformer in this time. So friends (we still call you friend not foe), it is time from your part to take pardon for firstly not reading the book, Shahabag Shahabag with its full context (even not reading Giasuddin sincerely) and next giving instruction to others with a false claim (of Giasuddin comments).

“Don’t be satisfied with stories, how things have gone with others. Unfold your own myth.”  Jalaluddin Rumi from Masnavi.

It is strictly for you, with respect." (picture given bellow)

 


We thought its clear like water to everyone like us. But we were wrong. CAAMB tried their tricks to frame Giasuddin as Anti-Islamist on their last mail to us. saying -


"Gias uddin wrote: "But we should remember always that Muslim communal forces amongst the all communal forces are most dangerous. ...... So, we have to give more emphasize against the Muslim communal forces than others." Learn to digest the truth of being friends of Islamic fundamentalists in the guise of secularism. So follow Giasuddin and learn from  http://caambkolkata.webnode.com
Otherwise get ready to live as jimmy in future." (picture given bellow)



May be soon we will response about this, but for now we are trying to realize how fast religious extremism is spreading by NGO like CAAMB and other pro religious organisations.


Thanks
Aamra Ek Sachetan Prayas

Monday, 5 August 2013

Response regarding 'LIES' on book Shahbag Shahbag by Aamra



The wave of protest in Bangladesh’s  Shahabag square were set off by the seemingly  belligerent demand of ‘capital punishment’ for the war criminals, the Rajakars of 1972 liberation war. We all know it better that Shahabag movement was against the brand of political Islam whose leaders perpetrated the war crimes. A civil war like situation erupted throughout the country from February 2013 and a more organized and strong radical forces (Jamat, Hefajat) paralyzed normalcy, peace, democracy. Here in Kolkata we also noticed the activities of their Indian counter-part (of political religion), i.e. the political Islam, Hindutva. The vigor we viewed in Shahabag is quite different from Tahrir or its other Arab Spring cousins and also exceptional by nature for its essence against religious fundamentalism. In this book we had an initiation to narrate the facts, facets and impulse of the movement and here we tried to accommodate some news, reportage, article, editorials, notifications, commentaries, online chats, hand-bills to bestow views from diverse viewpoint. It is true that the time to analyze a contemporary movement is important and historicity always puzzles between probabilities and proximities. We admit this limitation in the beginning.

But here criticism came out with an intention to blur and blurt this book by using ‘helping Islamic fundamentalist’, ‘spreading lies’ etc, these had perceived by us that whether we ‘bring a hornets’ nest about some ones ears’. Page 112 to 126 of this book (Bhinno mot ei Bonge- different opinion in this part of Bengal) gives emphasis to certain publicized news, editorials, post-editorials, leaflets which contains propaganda in accordance with their religio-political agenda. Media like QalomMizan always have a target to introduce political version of Islam using the phrases from the text among the Bengali-speaking Muslims in West Bengal. On the pretext of Shahabag movement they again start provocation by publishing news, articles etc to malign movement. However the groups like Hindu Jagaran ManchSwastika play the other side of game by supporting movement; spreading insecurity feelings and terror among Hindus by telling decade long ‘Hindu endangerment’ hoax copied from  century long ‘Islam khatre me hai’(Islam in danger) slogan. This book brought up the events of torture, murder on Hindu community with apparent magnitude in the page of 62-63, 67 and also on 74. We opine these attacks as a part of Jamat-I-Islam agenda to Islamize Bangladesh by eliminating Hindus and other minorities (ethnic and religious, like Christians, Chakmas); liberal, secular Muslims and Civil Society. Shahabag stands against this form of radicalization and probably for the first time after liberation war of 1971, Hindu-Muslim took part in a mass agitation program. Our feelings stand fast with their emotions, followed by raise voices against our own brand of fundamentalism. So we are ‘melting, melting and melting, nothing remain except some agitation, street drama, documentary-show, publication etc’. We already got threatening, remarks calling us Taslimaist, NGO, Maoist, RSS (what more?). They posted on facebook and mailed a lot by commenting that this book and our agitation program will strengthen the hand of Hindu fundamentalists. And then this new gharana of attack came in when we blamed as helper of Islamic fundamentalists demanding an apology letter with this book. After melting by the heat of beacon of Shahabag, now we can identify ‘strategic relation’ between two sides of darkness. It is interesting. It is also encouraging that we are running in a right track.


 [Demystifying certain parts of any book is nothing but to fabricate truth. Their mail-ed version of criticism might indulge propaganda (propaganda may increase a book’s graphical figure of sale) or kept on tenterhooks. So we keep unvoiced and disagree with the theory of ‘reflex action’. Some of our friends ask annotations from our side but we refuse to budge on that naked criticism. And finally when we are going to re-publish the 2nd edition of the book we desire to deliver our response. Stipulating with a line, please read the book, not only a certain part and then act in response, we have courage to say, what is what and also have sincerity to rectify and ratify.]

Thanks!

AAMRA EK SACHETAN PRAYAS
Kolkata, India.

The wave of protest in Bangladesh’s  Shahabag square were set off by the seemingly  belligerent demand of ‘capital punishment’ for the war criminals, the Rajakars of 1972 liberation war. We all know it better that Shahabag movement was against the brand of political Islam whose leaders perpetrated the war crimes. A civil war like situation erupted throughout the country from February 2013 and a more organized and strong radical forces (Jamat, Hefajot) paralyzed normalcy, peace, democracy. Here in Kolkata we also noticed the activities of their Indian counter-part (of political religion), i.e. the political Islam, Hindutva. The vigor we viewed in Shahabag is quite different from Tahrir or its other Arab Spring cousins and also exceptional by nature for its essence against religious fundamentalism. In this book we had an initiation to narrate the facts, facets and impulse of the movement and here we tried to accommodate some news, reportage, article, editorials, notifications, commentaries, online chats, hand-bills to bestow views from diverse viewpoint. It is true that the time to analyze a contemporary movement is important and historicity always puzzles between probabilities and proximities. We admit this limitation in the beginning.

But here criticism came out with an intention to blur and blurt this book by using ‘helping Islamic fundamentalist’, ‘spreading lies’ etc, these had perceived by us that whether we ‘bring a hornets’ nest about some ones ears’. Page 112 to 126 of this book (Bhinno mot ei Bonge- different opinion in this part of Bengal) gives emphasis to certain publicized news, editorials, post-editorials, leaflets which contains propaganda in accordance with their religio-political agenda. Media like QalomMizan always have a target to introduce political version of Islam using the phrases from the text among the Bengali-speaking Muslims in West Bengal. On the pretext of Shahabag movement they again start provocation by publishing news, articles etc to malign movement. However the groups like Hindu Jagaran ManchSwastika play the other side of game by supporting movement; spreading insecurity feelings and terror among Hindus by telling decade long ‘Hindu endangerment’ hoax copied from  century long ‘Islam khatre me hai’(Islam in danger) slogan. This book brought up the events of torture, murder on Hindu community with apparent magnitude in the page of 62-63, 67 and also on 74. We opine these attacks as a part of Jamat-I-Islam agenda to Islamize Bangladesh by eliminating Hindus and other minorities (ethnic and religious, like Christians, Chakmas); liberal, secular Muslims and Civil Society. Shahabag stands against this form of radicalization and probably for the first time after liberation war of 1971, Hindu-Muslim took part in a mass agitation program. Our feelings stand fast with their emotions, followed by raise voices against our own brand of fundamentalism. So we are ‘melting, melting and melting, nothing remain except some agitation, street drama, documentary-show, publication etc’. We already got threatening, remarks calling us Taslimaist, NGO, Maoist, RSS (what more?). They facebooked and e-mailed a lot by commenting that this book and our agitation program will strengthen the hand of Hindu fundamentalists. And then this new gharana of attack came in when we blamed as helper of Islamic fundamentalists demanding an apology letter with this book. After melting by the heat of beacon of Shahabag, now we can identify ‘strategic relation’ between two sides of darkness. It is interesting. It is also encouraging that we are running in a right track.


 [Demystifying certain parts of any book is nothing but to fabricate truth. Their e-mailed version of criticism might indulge propaganda (propaganda may increase a book’s graphical figure of sale) or kept on tenterhooks. So we keep unvoiced and disagree with the theory of ‘reflex action’. Some of our friends ask annotations from our side but we refuse to budge on that naked criticism. And finally when we are going to re-publish the 2nd edition of the book we desire to deliver our response. Stipulating with a line, please read the book, not only a certain part and then act in response, we have courage to say, what is what and also have sincerity to rectify and ratify.]
For
AAMRA EK SACHETAN PRAYAS
Kolkata, India.